Podvodníci mají stále propracovanější metody, obzvlášť si dávejte pozor u telefonátů a internetového bankovnictví

Podvodníci mají stále propracovanější metody, obzvlášť si dávejte pozor u telefonátů a internetového bankovnictví

Možná už i vám přišla SMS o uložení neexistujícího balíčku na poště nebo ať si na stránce Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) zažádáte o příspěvky, na které máte nárok. Přitom ani jedna ze zpráv nebyla ve skutečnosti od České pošty nebo MPSV. A určitě jste už slyšeli o telefonických rozhovorech, kdy vám volá údajný pracovník banky, a přitom je to podvodník, který vás chce obrat o vaše peníze.

Ano, v dnešní době jsou podvodníci velmi kreativní a vymýšlejí neustále nové způsoby, jak vás oklamat a vymámit z vás nějakou formou peníze. V jejich hledáčku jsou obzvlášť klienti bank, protože většina z nás má v bankovních institucích uloženy téměř všechny své úspory. V tomto článku se podíváme na některé z nejčastějších podvodů, které se mohou bohužel týkat i vás.

Nejrozšířenější podvody jsou phishingové útoky

Jedná se o podvodné zprávy, které se tváří jako důvěryhodné a jako by byly od skutečné, nám známé instituce. Často mají za cíl vylákat z nás naše přihlašovací údaje (například do banky) nebo jiné citlivé informace. Tyto zprávy vypadají opravdu věrohodně a útočníci v nich posílají odkaz, který nás přesměruje na rádoby oficiální stránku.

Jenže tato stránka je falešná, i když se liší třeba už jen v jednom písmenu v URL adrese. Tytam jsou časy, kdy byly podvodné e-maily a SMS plné hrubých pravopisných chyb a URL adresa vypadala na první pohled podezřele.

Například u banky vás pak na této falešné stránce, která vypadá prakticky stejně jako ta oficiální, vyzvou k zadání přihlašovacích údajů, a snadno tak získají přístup k vašemu účtu a vašim financím.

Někdy se zase v SMS objevují odkazy na placenou službu. Poté, co na odkaz (například s tím neexistujícím balíčkem uloženým na poště) kliknete, začnou vám chodit placené SMS nebo služby a vy můžete v mžiku přijít o tisíce.

Cílem je dostat z lidí peníze za každou cenu

Praktiky podvodníků jsou nepřeberné. Někdy se snaží vzbudit v lidech pocit výjimečnosti, ale většinou je jejich snahou dostat oběť pod tlak a do časové tísně, kdy je třeba něco rychle vykonat.

Takže pokud na vás útočí jako na klienta banky, snaží se vás nachytat například na to, že z vašeho účtu někdo čerpá peníze. Tváří se, že je potřeba to s vámi co nejrychleji vyřešit a vy ve stresu a tlaku jim opravdu všechny potřebné údaje předáte, aniž by vám došlo, že je něco špatně.

Jindy vás útočníci lákají na výhru nebo třeba na známou značku, která vám najednou slibuje zázračné akce.

Sofistikované praktiky

Bohužel už nemůžeme spoléhat ani na úskalí české gramatiky. Existuje už mnoho nástrojů, kdy si i cizinci snadno nachystají útoky v češtině. Dokonce už je zaznamenaný i případ videoútoku na klienta jedné z českých bank.

Pomocí umělé inteligence si útočníci vytvořili video, které klient obdržel do e-mailu jen pár dní poté, co na sociálních sítích reagoval na nabídku koupě akcií jedné firmy. Naštěstí mu byla e-mailová zpráva podezřelá, a přestože společnosti, která mu video poslala, poskytl své údaje, zároveň na to ihned upozornil svoji banku.

A pozor, ještě jedna praktika podvodníků je velmi sofistikovaná. Pokud si někdy něco hledáte na internetu, víte, že vám dnes na prvních místech „vyjíždí“ takzvané topované reklamy. Až pak další stránky. Jenže pozor, nad oficiální stránky firem nebo bank se mohou lehce vyšvihnout padělané, protože jim podvodníci zaplatili reklamu.

Proto je při přihlašování do bankovnictví tak důležité znát a kontrolovat oficiální adresu vaší banky, a neklikat bezhlavě na první odkazy placených reklam, pokud si svoji banku takzvaně „vygůglíte“.

Buďte obezřetní

Závěrem si pojďme zopakovat, co všechno je nutné udělat nebo na co si dát pozor:

  • Nikdy neklikejte na odkazy z neznámých zdrojů. Pokud už se máte někde přihlašovat, zadávat heslo nebo číslo kreditní karty, vždy si raději dvakrát zkontrolujte, že jste opravdu na oficiální stránce dané instituce.
  • Kontrolujte si každé jedno písmeno v doméně instituce. Pozor na zaměňování písmen M a N nebo malého písmene L za jedničku (l – 1). Pozor na doménu, například .cn namísto .cz. 
  • Nikdy neklikejte ani na přílohy nebo odkazy v podivných e-mailech nebo urgentních zprávách.
  • Pokud už jste klikli, požádejte o pomoc IT odborníka nebo v případě placených SMS a služeb také svého operátora. V případě záležitosti ohledně banky a bankovnictví určitě volejte co nejdříve o pomoc a zablokování účtu do svojí banky.

Moc vám ale přeji, abyste nikdy volat nemuseli!



Ondřej Smejkal
Autor: Ondřej Smejkal

Mojí vizí je dělat lidské, osobní, skutečně nezávislé, profesionální finanční poradenství.  Stojím na straně klientů v nerovném boji s velkými finančními ústavy a jejich poradci.

Profese finančního poradce často není veřejností příliš dobře vnímána, což je způsobeno tím, že za "finančního poradce" se dnes prohlašuje kdejaký prodejce pojistek či úvěrů, jehož mnohdy jedinou znalostí je kde se má klient podepsat.  V mnoha případech jsou viníkem tohoto neutěšeného stavu velké finanční instituce, které v dnešní době berou pod svá křídla doslova každého kdo umí číst a psát. Lidé se tak s nabídkou finančních služeb setkávají často a ne příliš vhodným způsobem, kdy je upřednostňován zájem těchto institucí a jejich poradců před zájmem klienta.

Moje práce vypadá zcela jinak. Nejsem závislý na konkrétní bance, pojišťovně či fondu. Stavím se tak na stranu klienta proti velkým finančním institucím a snažím se vyrovnat informační nerovnost. 

Vzhledem ke špatné práci mnoha "finančních poradců" velkou část mé práce s klienty tvoří revize a zefektivňování jejich stávajících finančních produktů, které jsou často zcela nevhodně nastaveny a v důsledku toho se chovají jako černá díra na peníze klientů.

 

 Čím vším se zabývám?

 

 

1. Zajištění současné životní úrovně, příjmu a majetku

 

2. Zajištění soukromé renty v důchodovém věku

 

3. Financování vlastního bydlení

 

4. Ostatní potřeby ( potřeby dětí, auto, dovolená, koníčky...)

 

5. Investování ( růst bohatství ) 

 

 

 Využívám k tomu těchto produktů:

 

 

 1. pojištění života, úrazu, invalidity, pracovní neschopnosti, vážných onemocnění, majetku ( auto, byt, dům, domácnost ) a odpovědnosti, spořící účet

 

2. doplňkové penzijní spoření, podílové fondy, investiční životní pojištění, stavební spoření

 

3. hypotéka, americká hypotéka, refinancování úvěrů, úvěr ze stavebního spoření

 

4. podílové fondy, stavební spoření, investiční životní pojištění, úvěry

 

5. privátní bankovnictví, podílové fondy, spořící účet

 

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud by Vás ještě cokoliv dalšího zajímalo, neváhejte využít kontaktů na tomto webu.

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení