
15. 6. 2022
Určitě už máte povědomí o tom, že existuje bankovní identita. Někteří ji pravděpodobně i využíváte. Letos však chystají banky spolu s Českou národní bankou (ČNB) další zajímavou službu, platbu na kontakt. Tahle novinka vás určitě potěší, pokud si i vy v rámci „účtování“ mezi přáteli nebo rodinou přeposíláte čísla účtu – třeba ve chvíli, kdy u sebe nemáte hotovost nebo si mezi sebou potřebujete finančně vyrovnat nákupy, útratu v restauraci a podobně.
S přeposílám čísla účtu ale může být od příštího roku konec! Podle České bankovní asociace (ČBA) vám k platbě na účet bude stačit číslo mobilního telefonu majitele účtu. Proto se tomuto způsobu převodu peněz říká platba na kontakt.
Jak to bude fungovat?
Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Po vytvoření platebního příkazu a zadání telefonního čísla některého z vašich přátel se vaše banka spojí s registrem a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu. Poté odešle vámi zadanou platbu.
Do projektu se zatím přihlásilo devět bank. Které to jsou, ČBA dosud neuvedla. Avšak jisté je, že to jsou banky poskytující retailové služby. Že nevíte, co jsou retailové služby? Je to jednoduché, jsou to služby pro běžné občany. Prostě takové, kteří účet běžně používají, nejsou velcí podnikatelé ani firma a nemají nadstandardní příjmy.
Předpokládá se, že zbývající „retailové“ banky se časem přidají – jakmile zjistí, že je platba na kontakt pro jejich klienty zajímavá. Česká národní banka se spolu s Českou bankovní asociací inspirovala v zahraničí. Platba na kontakt už funguje v USA, nebo také v Lotyšsku a na Slovensku.
Kdy začne platba na kontakt fungovat?
Předpokládá se, že službu budou moci banky spustit na začátku příštího roku. Tedy ty, které na projektu spolupracují. Služba se bude testovat teď v létě, a pokud testování neodhalí komplikace nebo nečekané problémy a bude fungovat mezi testujícími bankami, nic úspěšnému startu této služby bránit nebude.
Do budoucna by se registr čísel telefonů a čísel účtů mohl rozšířit i o další možné kontakty, které je vhodné párovat s číslem účtu. Například o e‑mailové adresy. Registr bude provozovaný ČNB. Banka plátce v něm bude vždy ověřovat, jestli je v něm telefonní kontakt registrovaný. Pokud ano, odešle registr bance plátce informaci o propojeném kontaktu a hlavně zašle také číslo účtu příjemce. Banka pak v systému platbu propojí a odešle na správný účet.
Zatím však není jasné, jak se budou řešit případy, kdy má klient více účtů u různých bank. Například kvůli hypotéce nebo spořicím účtům spojeným s běžným účtem.
Možná to vypadá trochu složitě, ale očekává se, že tahle služba sníží počet chybně zadaných plateb. Často totiž kopírováním nebo přepisováním čísla účtu dochází ze strany zadavatele platby k chybám, které pak banky musí řešit. Někdy zvládne chybu odhalit systém banky – v případě, kdy chybně zadané číslo účtu neexistuje. Ovšem když nesprávně zadané číslo účtu skutečně někomu patří, může se stát, že peníze dorazí na úplně cizí konto.
Zdá se tedy, že v oblasti internetového a mobilního bankovnictví bude platba na kontakt další možností, která ulehčí běžný platební styk.
Autor: Ondřej Smejkal
Mojí vizí je dělat lidské, osobní, skutečně nezávislé, profesionální finanční poradenství. Stojím na straně klientů v nerovném boji s velkými finančními ústavy a jejich poradci.
Profese finančního poradce často není veřejností příliš dobře vnímána, což je způsobeno tím, že za "finančního poradce" se dnes prohlašuje kdejaký prodejce pojistek či úvěrů, jehož mnohdy jedinou znalostí je kde se má klient podepsat. V mnoha případech jsou viníkem tohoto neutěšeného stavu velké finanční instituce, které v dnešní době berou pod svá křídla doslova každého kdo umí číst a psát. Lidé se tak s nabídkou finančních služeb setkávají často a ne příliš vhodným způsobem, kdy je upřednostňován zájem těchto institucí a jejich poradců před zájmem klienta.
Moje práce vypadá zcela jinak. Nejsem závislý na konkrétní bance, pojišťovně či fondu. Stavím se tak na stranu klienta proti velkým finančním institucím a snažím se vyrovnat informační nerovnost.
Vzhledem ke špatné práci mnoha "finančních poradců" velkou část mé práce s klienty tvoří revize a zefektivňování jejich stávajících finančních produktů, které jsou často zcela nevhodně nastaveny a v důsledku toho se chovají jako černá díra na peníze klientů.
Čím vším se zabývám?
1. Zajištění současné životní úrovně, příjmu a majetku
2. Zajištění soukromé renty v důchodovém věku
3. Financování vlastního bydlení
4. Ostatní potřeby ( potřeby dětí, auto, dovolená, koníčky...)
5. Investování ( růst bohatství )
Využívám k tomu těchto produktů:
1. pojištění života, úrazu, invalidity, pracovní neschopnosti, vážných onemocnění, majetku ( auto, byt, dům, domácnost ) a odpovědnosti, spořící účet
2. doplňkové penzijní spoření, podílové fondy, investiční životní pojištění, stavební spoření
3. hypotéka, americká hypotéka, refinancování úvěrů, úvěr ze stavebního spoření
4. podílové fondy, stavební spoření, investiční životní pojištění, úvěry
5. privátní bankovnictví, podílové fondy, spořící účet
Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud by Vás ještě cokoliv dalšího zajímalo, neváhejte využít kontaktů na tomto webu.