Běžný účet jako učitel finanční gramotnosti pro děti (1. díl)

Běžný účet jako učitel finanční gramotnosti pro děti (1. díl)

Téma finanční gramotnosti bývá někdy u dospělých podceňováno, protože se tak nějak očekává, že dospělí už s penězi správně hospodařit umí. Ovšem opak někdy může být pravdou. Základy přemýšlení o financích a hospodaření s penězi získáváme už od dětství, převážně od svých rodičů. Proto je dobré, že současní rodiče mohou u svých dětí pro získání finanční gramotnosti využít také novodobé možnosti, jako jsou běžné účty a u dětí zhruba od osmi let i platební karty a internetové bankovnictví.

Platební kartu k běžnému dětskému účtu získávají podle průzkumů obvykle děti až od osmi let, několik bank ale platební kartu nabízí už od šesti let.

Finanční gramotnost jako důležitá podpora od rodičů

Průzkumy také říkají, že stále existují rodiče, kteří své děti s penězi hospodařit neučí. Je to škoda, protože děti by se měly učit hospodařit s penězi už od útlého věku, anebo mít alespoň základní představu o hodnotě peněz. Díky tomu se zvyšuje pravděpodobnost, že budou mít slušný základ finanční gramotnosti i v dospělosti.

Na seznámení se s hospodařením s penězi jsou v současné době ideální právě běžné účty. Tedy účty určené pro děti. Není třeba čekat, až dítěti bude patnáct nebo bude plnoleté, a účet jim založit už dříve.

Běžné dětské účty

Dětský účet můžete jako zákonný zástupce založit v bance, některé banky to umožňují také online. Vhodné je na běžný účet posílat dětem kapesné. Rodiče pak s dítětem v pravidelném intervalu sledují, jak peníze přibývají, a také je učí s penězi správně nakládat.

Postupně, opět obvykle od osmi let věku, je vhodné, aby dítě mělo možnost s penězi samo disponovat. Výhodou je, že dítě může platit kartou, když u sebe nemá dostatečnou hotovost, nebo si třeba na školním výletě vybrat peníze z bankomatu.

V některých případech mohou děti provádět i internetové platby, například za školní obědy. Většina dětských účtů má totiž kromě možnosti získat platební kartu od osmi let také možnost aktivního užívání mobilního nebo internetového bankovnictví.

Do osmi let věku mají děti obvykle přístup jen jako pasivní uživatelé pod dohledem rodičů, i když samozřejmě vždy záleží na bance a konkrétních podmínkách běžného dětského účtu. Obsluha účtu přes bankovnictví je další stupeň přirozeného zacházení s možnostmi současného platebního styku.

Rozhodně je však nutné dítě upozornit na rizika nakupování na internetu a vysvětlit pravidla přihlašování do bankovnictví a vůbec bezpečného chování na internetu. Některé banky i proto omezují dětem platby na internetu třeba i do věku patnácti let. Pokud omezení na účtu není, je nutné správně dítěti nastavit denní a týdenní limity. Mohou být třeba v řádech stovek korun, u starších dětí třeba i tisíce nebo více korun. Limity však vždy nastavuje pouze zákonný zástupce, ne dítě.

Ondřej Smejkal
Autor: Ondřej Smejkal

Mojí vizí je dělat lidské, osobní, skutečně nezávislé, profesionální finanční poradenství.  Stojím na straně klientů v nerovném boji s velkými finančními ústavy a jejich poradci.

Profese finančního poradce často není veřejností příliš dobře vnímána, což je způsobeno tím, že za "finančního poradce" se dnes prohlašuje kdejaký prodejce pojistek či úvěrů, jehož mnohdy jedinou znalostí je kde se má klient podepsat.  V mnoha případech jsou viníkem tohoto neutěšeného stavu velké finanční instituce, které v dnešní době berou pod svá křídla doslova každého kdo umí číst a psát. Lidé se tak s nabídkou finančních služeb setkávají často a ne příliš vhodným způsobem, kdy je upřednostňován zájem těchto institucí a jejich poradců před zájmem klienta.

Moje práce vypadá zcela jinak. Nejsem závislý na konkrétní bance, pojišťovně či fondu. Stavím se tak na stranu klienta proti velkým finančním institucím a snažím se vyrovnat informační nerovnost. 

Vzhledem ke špatné práci mnoha "finančních poradců" velkou část mé práce s klienty tvoří revize a zefektivňování jejich stávajících finančních produktů, které jsou často zcela nevhodně nastaveny a v důsledku toho se chovají jako černá díra na peníze klientů.

 

 Čím vším se zabývám?

 

 

1. Zajištění současné životní úrovně, příjmu a majetku

 

2. Zajištění soukromé renty v důchodovém věku

 

3. Financování vlastního bydlení

 

4. Ostatní potřeby ( potřeby dětí, auto, dovolená, koníčky...)

 

5. Investování ( růst bohatství ) 

 

 

 Využívám k tomu těchto produktů:

 

 

 1. pojištění života, úrazu, invalidity, pracovní neschopnosti, vážných onemocnění, majetku ( auto, byt, dům, domácnost ) a odpovědnosti, spořící účet

 

2. doplňkové penzijní spoření, podílové fondy, investiční životní pojištění, stavební spoření

 

3. hypotéka, americká hypotéka, refinancování úvěrů, úvěr ze stavebního spoření

 

4. podílové fondy, stavební spoření, investiční životní pojištění, úvěry

 

5. privátní bankovnictví, podílové fondy, spořící účet

 

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud by Vás ještě cokoliv dalšího zajímalo, neváhejte využít kontaktů na tomto webu.

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení